التنمر وبناء السلام

التنمر .. مصطلح انتشر كتير مؤخراً في محاولات نشر ثقافة محاربته لأن تأثيره فعلاً مش بسيط وللأسف مجتمعنا المصري من المجتمعات اللي منتشر فيها التنمر بصوره كبيره ومخيفة جداً .
لتبسيط أثر التنمر ممكن نقول بشكل مبسط جداً ان مش كلنا نفسياتنا زي بعض فيه شخص ممكن يعديلك أي كلمه وشخص تاني لاء ، ممكن شخص انت أهنته بكلمة على سبيل الهزار بس هو مخدهاش بهزار زيك ، ممكن الكلمة اللي انت شايفها بسيطة دي في وقت هو متضايق فيه و حالته النفسيه مش مستحملة أي ضغوط تكون سبب في انه يكتئب .. أخوفك أكتر ؟؟ الشخص ده لو عمل في نفسه حاجه فإنت السبب !! لو الشخص ده طفل صغير و نشأت عنده مشكلة نفسية هتكون إنت السبب ، الشخص ده لو كلمتك خلته يخجل من شيء معين في شكله / لونه/ دينه / مبادئه ، هتكون انت السبب انه يتعامل مع الناس بعد كده بإنطوائية أو خجل باختصار ، انت مش قد ذنب انك تقتل حد لمجرد كلمه انت عايز تقولها من غير ما تكون عارف عواقبها.
الحياة اليومية بضغوطها المختلفة مؤثرة على الكل مش انت بس ، عشان كده حاول تكون لطيف في كلامك ، تعليقاتك ، نصايحك أو ملاحظاتك اللي بتوجهها حتى لو لحد انت بتحبه ، خليك واحد من الناس اللي بتبني السلام في المجتمع المصري.
0
Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2020 educuality
All Rights Reserved